Entisessä Maalivahdit.comissa ja nyt täällä Salmianiassa ei ole oikeastaan koskaan ollut kovinkaan tiukka linja, mutta kuitenkin jonkinlainen taso on pysynyt vuosien saatossa.
Tiukka moderointi ei ole itseisarvo vaan se tulee määrittää aina tarpeen mukaan. Täällä viestien taso on yleensä hyvä, ja keskustelu tapahtuu positiivisessa hengessä. Toki näkemyseroja voi olla, ja ne voidaan kärkkäästikin ilmaista, mutta varsinkin aikuisten tapauksessa suurin osa ymmärtänee että asiat riitelevät, eivät ihmiset. Muuten moderointilinjasta ei ole kyllä huomauttamista ollut, ja uskon että omaa forumien ja chattien valvontahistoriaa on tarpeeksi siihen että voin toimintaa myös arvostella, toki rakentavassa hengessä.
Yleensä nämä tapaukset ovat nuorempaa sukupolvea, joilla kirjoitustaidot eivät ehkä vielä ole huipussaan ja ehkä osin myös viestimäärän kartuttaminen. (Joka sinänsä on täysin turhaa ja merkityksetöntä.)
Niin, toki jokainen kirjoittaa parhaan kykynsä mukaan, enkä ainakaan minä pidä edes tarkoituksenmukaisena vaatia samanlaista kirjoitustyyliä kaikilta. Täältä löytyy ymmärtääkseni peruskoulun alaluokilla olevia, ja toisaalta myös yliopisto-opiskelijoita, ehkä myös tutkinnon suorittaneita. Sanomattakin selvää että kyvyt tuottaa tekstiä ovat erilaiset, ja muotoseikkojen sijaan olennaista on keskittyä viestien sisältöön, ei rangaistuksin vaan huomautuksin ja ohjeistuksin.
Muistelisin, että kyseisestä asiasta on käyty joskus jonkinnäköistä keskustelua ja olemme miettineet mikä linja yritetään pitää. Tällä hetkellä se on lähinnä kirosanakielto ja kaikki loukkaavat ja hyvän maun ulkopuolella olevat viestit sensuroidaan/poistetaan.
Mutta mun mielestä ehdottomasti keskustelun arvoinen asia!
Erittäin monella keskustelualueella (=jokaisella, mitä minä olen valvonut, varmasti myös muilla) on käytössä moderaattorien keskustelualue, jolla näistä asioista voidaan keskustella. Suosittelen vihjaamaan adminin suuntaan, että tällaiselle olisi käyttöä, mikäli moista ei jo ole. Moderaattoreiden keskinäiset näkemyserot kun eivät rivikäyttäjien silmille kuulu.
Mukava havaita, etten ole ainoa. Toivoisinkin että keskustelisitte modetiimin kanssa onko järkevää puuttua tuohon esittämääni epäkohtaan.
Vanhojen topicien esiinnostamisessa ei ole mitään pahaa mikäli pysytään asiassa. Minusta tästä on "Minkä torjunnan/mokan muistat ikuisesti?" topic on hyvä esimerkki hyvin nostetusta topicista(vaikkei se kovin vanha ollut n.1vuosi väliä), Aihe pysyi samana ja uutta keskustelua on syntynyt. Lisäksi vanhoja topiceja selaamalla voi löytää paljon hauskoja tekstejä ja aiheita joista itsellä olisi kysymistä ja joita ei näy etusivulla
Tässä on hyvä esimerkki siitä, miten vanha topic nostetaan esille. Timpsi siis kyselee tuoreempia kokemuksia Unihocin varusteista. Hyvä nyrkkisääntö vanhojen topicien nostolle on, että jos nostoviesti ei kelpaisi uuden aiheen aloitukseksi, ei kannata koko keskustelua nostaa esille. Näin ainakin itse ohjeistan, jos olen asemassa jossa voi ohjeistuksia antaa. Ns. kevyempien topicien, kuten tuo "Minkä torjunnan/mokan muistat ikuisesti?", nostamiseen ei tietenkään voi samaa ajatusmallia soveltaa, mutta tapauskohtaisesti punniten näen kyllä perustelluksi nostaa myös hauskan tarinan perusteella. Lisäksi tietysti, jos käyttäjä nostaa ns. turhalla viestillä yhden topicin kuukaudessa, kukaan tuskin ärsyyntyy siitä.
Oman viestimäärän kasvattamisessa olen samaa mieltä Lissun kanssa: Se on täysin turhaa. Itselleni tämä on joku 15. viesti. Kuitenkin (ainakin omasta mielestäni) lähettämilläni viesteillä on ainakin jonkin verran pituutta.Mielestäni viestien määrän korvaa laatu. Tästä mieleen tuli tälläinen kysymys: minkä takia ei lasketa foorumille lähetettyjä sanoja?
SMF-forumia ylläpitävänä, viestien määrä lasketaan automaattisesti, sanojen määrää ei tietääkseni saa edes laskuriin.
Itse en sinällään ajattele viestin pituuttakaan arvottavana tekijänä, tärkeämpää on se mitä se tuo aloittajalle tai keskusteluun. Yksi lausekin voi auttaa, esimerkkinä vaikkapa Cutters-hanskoja käsittelevä keskustelu, jossa yhdellä lauseella kerrotaan että koot ovat pieniä verrattuna muihin hanskamerkkeihin. Toki itse en osaa kirjoittaa lyhyesti, mutta jos joku osaa, kannattaa sitä taitoa hyödyntää.
EDIT: Quotet kuntoon