Syyskuu 04, 2010, 23:38 Uusin jäsen: saralocksta1980

Kirjoittaja Aihe: Wanhojen topicien arkeologiset kaivaukset  (Luettu 539 kertaa)

Poissa msil

• Salimania Jäsen
    • Profiili
Wanhojen topicien arkeologiset kaivaukset
« : Tammikuu 19, 2010, 01:55 »
Miksi tällä forumilla ei ole kielletty ikivanhojen topicien nostamista sisällöttömillä viesteillä? Häiritsee hieman, kun huomaa etusivulla uuden keskustelun, joka onkin vain esiinkaivettu, esimerkiksi vuonna 2004 käyty, keskustelu jonka uusin viesti kertoo ettei vastaajalla ole mielipidettä. Oma suosikkini näistä on ensi kaudesta käytävä keskustelu. Ei liene vielä ajankohtaista, ja esiinkaivuuviestissä vastaaja kertoi ettei tiedä suunnitelmistaan.

Ymmärrän esilleoton jos asiaan tulee uutta, tai haluaa kysyä asiasta mistä on jo keskusteltu, mutta täysin sisällöttömät viestit menevät yli ymmärryksen. En tiedä onko se viestimäärän kasvattaminen niin tärkeää, mitään muutahan tuo ei ole. Epäilen myös etten ole ainoa tästä ärsyyntynyt, erään arkeologin karmaa kun katselee niin saa kuvan muidenkin ajatelleen samoin.

Myönnettäköön, arvostan forumeilla tiukkaa moderointia ja olen tottunut hieman ankarampaan valvontaan. Toivoisin kuitenkin ylläpidon miettivän tätä.

Poissa Lissu

• Moderaattori
  • *
  • Koda
    • Profiili
Vs: Wanhojen topicien arkeologiset kaivaukset
« Vastaus #1 : Tammikuu 19, 2010, 09:32 »
Olen asiasta täysin samaa mieltä, täysin asiattomat ja turhat viestit ärsyttävät myös minua. Minä ja Timpsi taidetaan olla tällä hetkellä ainoat hieman useammin sivuilla vierailevat, jolla on moderointioikeudet.

Entisessä Maalivahdit.comissa ja nyt täällä Salmianiassa ei ole oikeastaan koskaan ollut kovinkaan tiukka linja, mutta kuitenkin jonkinlainen taso on pysynyt vuosien saatossa. Itse sensuroin samantien viestit, jossa on asiattomuuksia ja olen muutamille käyttäjille huomauttanut asiattomista viesteistä, jos niitä ilmestyy enemmän kuin yksi tai kaksi. Yleensä nämä tapaukset ovat nuorempaa sukupolvea, joilla kirjoitustaidot eivät ehkä vielä ole huipussaan ja ehkä osin myös viestimäärän kartuttaminen. (Joka sinänsä on täysin turhaa ja merkityksetöntä.)

Muistelisin, että kyseisestä asiasta on käyty joskus jonkinnäköistä keskustelua ja olemme miettineet mikä linja yritetään pitää. Tällä hetkellä se on lähinnä kirosanakielto ja kaikki loukkaavat ja hyvän maun ulkopuolella olevat viestit sensuroidaan/poistetaan.

Mutta mun mielestä ehdottomasti keskustelun arvoinen asia!
Don't look for the next opportunity. The one you have in hand is the opportunity.

Poissa iltsu

• Salimania Jäsen
    • Profiili
« Vastaus #2 : Tammikuu 19, 2010, 18:40 »
Kyllä minuakin sisällöttömät viestit ärsyttävät. myös sellaiset parin sanan viestit ovat tylsiä koska pitkissä viesteissä on joskus jopa hauskoja tarinoita. Pidemmässä vietissä tulee myös paremmin kirjoittajan mielipide paremmin esiin ja perusteluja mielipiteelle.

Vanhojen topicien esiinnostamisessa ei ole mitään pahaa mikäli pysytään asiassa. Minusta tästä on "Minkä torjunnan/mokan muistat ikuisesti?" topic on hyvä esimerkki hyvin nostetusta topicista(vaikkei se kovin vanha ollut n.1vuosi väliä), Aihe pysyi samana ja uutta keskustelua on syntynyt. Lisäksi vanhoja topiceja selaamalla voi löytää paljon hauskoja tekstejä ja aiheita joista itsellä olisi kysymistä ja joita ei näy etusivulla

Huonosti nostetuista topiceista tuo msil:in esiinnostama "ensi kausi" tai "ulkomailla pelaaminen". Yli viisi vuotta viimeisimmästä viestistä ja kyseisen aiheen "löytänyt arkeologi" nosti muistaakseni tuona samana päivänä tuon etusivun täyteen vanhoja topiceja valitettavasti mitäänsanomattomilla viesteillä

Oman viestimäärän kasvattamisessa olen samaa mieltä Lissun kanssa: Se on täysin turhaa. Itselleni tämä on joku 15. viesti. Kuitenkin (ainakin omasta mielestäni) lähettämilläni viesteillä on ainakin jonkin verran pituutta.Mielestäni viestien määrän korvaa laatu. Tästä mieleen tuli tälläinen kysymys: minkä takia ei lasketa foorumille lähetettyjä sanoja?

Poissa Marry

• Moderaattori
  • *
    • Profiili
« Vastaus #3 : Tammikuu 19, 2010, 21:16 »
/
Miksi tällä forumilla ei ole kielletty ikivanhojen topicien nostamista sisällöttömillä viesteillä? Häiritsee hieman, kun huomaa etusivulla uuden keskustelun, joka onkin vain esiinkaivettu, esimerkiksi vuonna 2004 käyty, keskustelu jonka uusin viesti kertoo ettei vastaajalla ole mielipidettä.

Poitelin itse viimevuonna vanhoja aiheita/lukittuja aiheita joista oli jo tehty uudemmat aiheet. Aina kannataisi miettiä mitä viestiin laittaa,mutta tämä ei näyttävästi kaikilta onnistu :/

Ymmärrän esilleoton jos asiaan tulee uutta, tai haluaa kysyä asiasta mistä on jo keskusteltu, mutta täysin sisällöttömät viestit menevät yli ymmärryksen. En tiedä onko se viestimäärän kasvattaminen niin tärkeää, mitään muutahan tuo ei ole. Epäilen myös etten ole ainoa tästä ärsyyntynyt, erään arkeologin karmaa kun katselee niin saa kuvan muidenkin ajatelleen samoin.

Viestimäärällä ei ole mitään väliä, jos viestit ovat "juu on sellane maski". Viime vuonna asiaan puututtiin arvostelujen kohdalla, mutta foorumin puoli on jäänyt vähämmälle huomiolle.  Ja jos asiaan tulee jotain uutta ja omaa mielipidettä niin silloin asian otto esiin saattapi olla ihan hyvä juttu ;) Salimaniassa on myös monta vanhaa aihetta josta on jo luotu uudempi topic. Vuosilukuja katsomalla voi myös vähän arvata ettei foorumi ole yhtä aktiivinen kun joskus perustamisvuosilta.

Myönnettäköön, arvostan forumeilla tiukkaa moderointia ja olen tottunut hieman ankarampaan valvontaan. Toivoisin kuitenkin ylläpidon miettivän tätä.

Samoin, mutta Salimania on suhtkot pieni foorumi  ja olen suhtauttanut tätä kun olen miettinyt foorumin tilannetta :/ Jos sata ihmistä käy päivässä niin säännöit pitää olla, mutta jos alle kymmenen niin siinä vaiheessa voisi miettiä miten tiukat säännöt pitäisi olla. Ja tämä on täysin oma mielipiteeni. Tämä ei tietenkään koske sitä että turhia viestejä saisi postata!

Kadotettu tavara löytyy aina roskiksesta, usein myös rahat...

Poissa msil

• Salimania Jäsen
    • Profiili
« Vastaus #4 : Tammikuu 19, 2010, 21:31 »
Entisessä Maalivahdit.comissa ja nyt täällä Salmianiassa ei ole oikeastaan koskaan ollut kovinkaan tiukka linja, mutta kuitenkin jonkinlainen taso on pysynyt vuosien saatossa.

Tiukka moderointi ei ole itseisarvo vaan se tulee määrittää aina tarpeen mukaan. Täällä viestien taso on yleensä hyvä, ja keskustelu tapahtuu positiivisessa hengessä. Toki näkemyseroja voi olla, ja ne voidaan kärkkäästikin ilmaista, mutta varsinkin aikuisten tapauksessa suurin osa ymmärtänee että asiat riitelevät, eivät ihmiset. Muuten moderointilinjasta ei ole kyllä huomauttamista ollut, ja uskon että omaa forumien ja chattien valvontahistoriaa on tarpeeksi siihen että voin toimintaa myös arvostella, toki rakentavassa hengessä.

Lainaus
Yleensä nämä tapaukset ovat nuorempaa sukupolvea, joilla kirjoitustaidot eivät ehkä vielä ole huipussaan ja ehkä osin myös viestimäärän kartuttaminen. (Joka sinänsä on täysin turhaa ja merkityksetöntä.)

Niin, toki jokainen kirjoittaa parhaan kykynsä mukaan, enkä ainakaan minä pidä edes tarkoituksenmukaisena vaatia samanlaista kirjoitustyyliä kaikilta. Täältä löytyy ymmärtääkseni peruskoulun alaluokilla olevia, ja toisaalta myös yliopisto-opiskelijoita, ehkä myös tutkinnon suorittaneita. Sanomattakin selvää että kyvyt tuottaa tekstiä ovat erilaiset, ja muotoseikkojen sijaan olennaista on keskittyä viestien sisältöön, ei rangaistuksin vaan huomautuksin ja ohjeistuksin.

Lainaus
Muistelisin, että kyseisestä asiasta on käyty joskus jonkinnäköistä keskustelua ja olemme miettineet mikä linja yritetään pitää. Tällä hetkellä se on lähinnä kirosanakielto ja kaikki loukkaavat ja hyvän maun ulkopuolella olevat viestit sensuroidaan/poistetaan.

Mutta mun mielestä ehdottomasti keskustelun arvoinen asia!

Erittäin monella keskustelualueella (=jokaisella, mitä minä olen valvonut, varmasti myös muilla) on käytössä moderaattorien keskustelualue, jolla näistä asioista voidaan keskustella. Suosittelen vihjaamaan adminin suuntaan, että tällaiselle olisi käyttöä, mikäli moista ei jo ole. Moderaattoreiden keskinäiset näkemyserot kun eivät rivikäyttäjien silmille kuulu.

Mukava havaita, etten ole ainoa. Toivoisinkin että keskustelisitte modetiimin kanssa onko järkevää puuttua tuohon esittämääni epäkohtaan.

Vanhojen topicien esiinnostamisessa ei ole mitään pahaa mikäli pysytään asiassa. Minusta tästä on "Minkä torjunnan/mokan muistat ikuisesti?" topic on hyvä esimerkki hyvin nostetusta topicista(vaikkei se kovin vanha ollut n.1vuosi väliä), Aihe pysyi samana ja uutta keskustelua on syntynyt. Lisäksi vanhoja topiceja selaamalla voi löytää paljon hauskoja tekstejä ja aiheita joista itsellä olisi kysymistä ja joita ei näy etusivulla

Tässä on hyvä esimerkki siitä, miten vanha topic nostetaan esille. Timpsi siis kyselee tuoreempia kokemuksia Unihocin varusteista. Hyvä nyrkkisääntö vanhojen topicien nostolle on, että jos nostoviesti ei kelpaisi uuden aiheen aloitukseksi, ei kannata koko keskustelua nostaa esille. Näin ainakin itse ohjeistan, jos olen asemassa jossa voi ohjeistuksia antaa. Ns. kevyempien topicien, kuten tuo "Minkä torjunnan/mokan muistat ikuisesti?", nostamiseen ei tietenkään voi samaa ajatusmallia soveltaa, mutta tapauskohtaisesti punniten näen kyllä perustelluksi nostaa myös hauskan tarinan perusteella. Lisäksi tietysti, jos käyttäjä nostaa ns. turhalla viestillä yhden topicin kuukaudessa, kukaan tuskin ärsyyntyy siitä.

Lainaus
Oman viestimäärän kasvattamisessa olen samaa mieltä Lissun kanssa: Se on täysin turhaa. Itselleni tämä on joku 15. viesti. Kuitenkin (ainakin omasta mielestäni) lähettämilläni viesteillä on ainakin jonkin verran pituutta.Mielestäni viestien määrän korvaa laatu. Tästä mieleen tuli tälläinen kysymys: minkä takia ei lasketa foorumille lähetettyjä sanoja?

SMF-forumia ylläpitävänä, viestien määrä lasketaan automaattisesti, sanojen määrää ei tietääkseni saa edes laskuriin.

Itse en sinällään ajattele viestin pituuttakaan arvottavana tekijänä, tärkeämpää on se mitä se tuo aloittajalle tai keskusteluun. Yksi lausekin voi auttaa, esimerkkinä vaikkapa Cutters-hanskoja käsittelevä keskustelu, jossa yhdellä lauseella kerrotaan että koot ovat pieniä verrattuna muihin hanskamerkkeihin. Toki itse en osaa kirjoittaa lyhyesti, mutta jos joku osaa, kannattaa sitä taitoa hyödyntää.

EDIT: Quotet kuntoon
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 19, 2010, 21:33 kirjoittanut msil »

Poissa iltsu

• Salimania Jäsen
    • Profiili
« Vastaus #5 : Tammikuu 19, 2010, 22:39 »
Itse en sinällään ajattele viestin pituuttakaan arvottavana tekijänä, tärkeämpää on se mitä se tuo aloittajalle tai keskusteluun. Yksi lausekin voi auttaa, esimerkkinä vaikkapa Cutters-hanskoja käsittelevä keskustelu, jossa yhdellä lauseella kerrotaan että koot ovat pieniä verrattuna muihin hanskamerkkeihin. Toki itse en osaa kirjoittaa lyhyesti, mutta jos joku osaa, kannattaa sitä taitoa hyödyntää.
Minustakin sisältö on tärkein. Lisäksi mielestäni kirjoittajan mielipteen pitää tulla selkeästi esiin  Jos esimerkiksi joku on kirjoittanut näin "on hyvät housut" eli kirjoittajan mielestä housut ovat hyvät mutta ei tarkenna millä tavalla ne on hyvät. Kuitenkin tälläinen esimerkkiviesti kertoo paljon enemmän "on hyvät housut, suojaa hyvin koko jalkaa ja kuitenkin on kevyet". Tälläisessä viestissä kirjoittajan mielipide tulee huomattavasti paremmin esiin. Minäkään en osaa kirjoittaa lyhyesti ja koska tapoihini kuuluu saada sisältöä omiin viesteihini niistä tulee pitkiä. Kuitenkin on mielestäni vaikeaa saada sisältöä parin sanan viesteihin, mutta jos osaa tuollaisen taidon tai keskustelussa pystyy hyvin käyttämään lyhyttä viestiä niin että se tuo jotain sisältöä niin miksi silloin kirjoittaa pitkiä viestejä. Eli viestin pituuden ei pidä olla itseisarvo vaan sen sisältö.

Lainaus
Tässä on hyvä esimerkki siitä, miten vanha topic nostetaan esille. Timpsi siis kyselee tuoreempia kokemuksia Unihocin varusteista. Hyvä nyrkkisääntö vanhojen topicien nostolle on, että jos nostoviesti ei kelpaisi uuden aiheen aloitukseksi, ei kannata koko keskustelua nostaa esille. Näin ainakin itse ohjeistan, jos olen asemassa jossa voi ohjeistuksia antaa. Ns. kevyempien topicien, kuten tuo "Minkä torjunnan/mokan muistat ikuisesti?", nostamiseen ei tietenkään voi samaa ajatusmallia soveltaa, mutta tapauskohtaisesti punniten näen kyllä perustelluksi nostaa myös hauskan tarinan perusteella.
Kyllä tuo msil:in esimerkki on paljon parempi kuin omani :D. Esillenosto on perusteltu ja 4,5 vuodessa ehtii mallistot vaihtua monta kertaa jolloin uusimpien kokemusten kysely on suotavaa ettei kukaan tee päätelmiä unihocin huonoudesta/hyvyydestä vanhojen kamojen perusteella. msil:in linjoilla ollaan myös tuossa "Minkä torjunnan/mokan muistat ikuisesti?" uudelleen nostossa. Monelta olisi saattanut muiden maalivahtien mokat ,joille nyt toivottavasti nauretaan, jäädä foorumin kätköihin ja luulla että on ainoa joka on mokannut :'( 

Poissa Lissu

• Moderaattori
  • *
  • Koda
    • Profiili
« Vastaus #6 : Tammikuu 19, 2010, 23:02 »
Modeille löytyy oma keskustelualue, ja siellä olemme puineet kaikkea mitä milloinkin mieltä askaruttaa.

Viestien pituudella ei mun mielestä ole mitään väliä, pääasia että viestissä on joku pointti ja se vie keskustelua eteenpäin. Olen monta kertaa pohtinut poistanko viestit tyyliä "nää housut on hyvät", mutta olen usein jättänyt koskematta, koska yhteistä linjaa ei ole. Tässä voisikin olla siis hyvä mahdollisuus ottaa kissa pöydälle ja keskustella linjauksista ja mahdollisesti jopa tuoda moderointiperusteet tavallisten lukijoiden ulottuville.

Ja tosiaan kuten tuossa aikaisemmin mainittiin, niin foorumin koko ja aktiivisuus ei ole tähän mennessä tarvinnut kovinkaan tiukkaa linjaa. Aina välillä tulee uusia käyttäjiä ja hetkellisesti uusia ja ei ehkä niin rakentavia viestejä pongahtelee päivän aikana jopa kymmeniä, mutta tämä on aina tasaantunut muutaman päivän/viikon sisällä.

Mutta laitan asian eteenpäin ja pohdintaan. Katsotaan mitä saadaan aikaiseksi. Ja ehdottakaa ihmeessä jos mielestänne löytyy lisää epäkohtia/asioita jotka tarvitsevat huomiota. Itse ei kuitenkaan kaikkea huomaa tai osaa huomioida.
Don't look for the next opportunity. The one you have in hand is the opportunity.